Commercie

In 2016 is de afdeling Commercie erin geslaagd een heldere sponsorpropositie neer te zetten. Het is hét fundament om, samen met de partners, de komende jaren op voort te bouwen. Die partners waren er in 2016 elf in getal. Bovendien werden het afgelopen jaar twee mooie nieuwe partnerships gesloten.

Partners

De KNLTB startte in 2016 met een nieuwe benadering van de sponsoring. In samenspraak met marketingadviesbureau VODW werd het sponsorhuis van de KNLTB opgedeeld in drie domeinen:

• Tennis als de familie en lifetime sport
    • Krachtige verenigingen als tweede huis
    • Het beste uit jezelf halen

Het zijn de pijlers voor de koers van de komende jaren. Samen met de partners zette de KNLTB verder verschillende campagnes op om toegevoegde waarde te creëren richting zijn verenigingen en leden. In 2016 kende de KNLTB de volgende partnerships:

• Menzis (Jeugd partner)
    • Dunlop, Bilderberg, Sjeng Sports (Official Suppliers)
    • Sky Radio en de Telegraaf Media Group (Media Partners)
    • De Nederlandse Loterij/ Lotto, AA-drink, Gaslicht.com, Flash Services (Partners)

Daarnaast werken we met nog een aantal maatschappelijke partijen samen:

• Richard Krajicek Foundation
    • Esther Vergeer Foundation
    • Fonds Gehandicapten Sport

In 2016 sloten we met twee partijen een partnership:

TennisDirect

TennisDirect is de grootste online tennisshop van de Benelux. De KNLTB heeft aan TennisDirect een partner bij wie niet alleen tennissers, maar ook verenigingen, coaches en trainers vrijwel alle denkbare tennisproducten kunnen aanschaffen. Daarnaast profiteren KNLTB-leden van de samenwerking door gerichte acties met ledenvoordeel. De KNLTB en TennisDirect hebben de ambitie om binnen de webshop van TennisDirect KNLTB specifieke spullen aan te bieden.

Philips

Voor een periode van twee jaar is de KNLTB een samenwerkingsovereenkomst aangegaan met Philips. Philips brengt expertise in over duurzaamheid en ledverlichting voor de KNLTB-tennisverenigingen. Het bedrijf geeft gedurende deze periode kennissessies aan de KNLTB-accountmanagers over specifiek deze aandachtsgebieden. De accountmanagers kunnen deze kennis vervolgens delen met de geïnteresseerde verenigingen. Philips heeft hiermee een adviserende rol binnen het verenigingsthema duurzaamheid.

Tenniskids@school in Arnhem

Sinds april 2014 werken zorgverzekeraar Menzis en de KNLTB samen om jaarlijks tienduizend kinderen structureel aan het tennissen te krijgen. Om dit te bereiken, is het programma Tenniskids@school ontwikkeld. Het Menzis Jeugdtennisfeest is een feestelijke afsluiting van dit programma en heeft als doel om de doorstroom van jeugdactiviteiten naar de vereniging te verbeteren. In 2016 was het Jeugdtennisfeest in Arnhem, waar meer dan 800 kinderen aanwezig waren en hebben genoten van een veelzijdig tennisaanbod.

Menzis en de KNLTB hebben in samenwerking met het Sportbedrijf Arnhem en negen Arnhemse tennisverenigingen nagenoeg alle basisschoolleerlingen kennis laten maken met tennis. Binnen het partnership worden kinderen aangemoedigd structureel in beweging te komen en lid te worden van een tennisvereniging. Deze doelstelling is door Menzis en de KNLTB met vlag en wimpel gehaald, aangezien in 2016 meer dan 20.000 nieuwe kinderen door het programma lid zijn geworden van een tennisvereniging.

Tennisser van het Jaar gala

Kiki Bertens en Robin Haase zijn tijdens de gala-avond in de Amsterdamse Harbour Club op 12 december 2016 verkozen tot Tennisster en Tennisser van het Jaar 2016. De Tennisser van het Jaar Awards zijn een initiatief van De Telegraaf in samenwerking met de KNLTB. Ook werden deze avond de beste rolstoeltennisser en het grootste talent in het zonnetje gezet. De Esther Vergeer Award voor Rolstoeltenniss(t)er van het Jaar is voor het tweede opeenvolgende jaar gewonnen door Jiske Griffioen. De Zwarte Tulp voor Talent van het Jaar ging naar Nina Kruijer.

Contractovereenkomst NOC*NSF en KNLTB

In 2016 heeft de KNLTB een overeenkomst gesloten met NOC*NSF om gezamenlijk met andere sportbonden te gaan bouwen aan het merk TeamNL. Deze overeenkomst loopt minimaal tot 2022.  Het doel van deze samenwerking is om in het kader van het programma Sponsorpropositie 2017+ samen te werken op het gebied van marketing, activatie en sponsoring. NOC*NSF wordt een onderdeel van de nieuwe sponsorpropositie van de KNLTB.