Communicatie

Als startpunt en aanjager van de tennissport in Nederland speelt de KNLTB een verbindende rol tussen een grote groep interne en externe stakeholders. Door de communicatie met en tussen tennisverenigingen, tennisleraren, individuele leden, vrijwilligers, commerciële partijen en gemeenten creëren we een optimaal tennisklimaat.

Social media

De KNLTB zet zijn social media-kanalen in om tennis te promoten en om de binding met tennissers te vergroten. Op deze kanalen wordt dan ook dagelijks aansprekende content gedeeld in de vorm van artikelen, foto’s en video’s. Steeds meer geïnteresseerden weten die informatie te vinden.

De social media accounts kregen er in 2016, net als in de voorgaande jaren, dan ook een groot aantal volgers bij. Vooral Facebook en Instagram groeiden in dat opzicht snel. De Facebookpagina van de KNLTB sloot  2016 af met ruim 25.000 volgers en de Instagrampagina eindigde het jaar met 3.536 volgers.

In vergelijking met voorgaande jaren is in 2016 nadrukkelijker ingezet op betaalde content. Zo is er via advertenties op Facebook en Instagram promotie gemaakt voor bijvoorbeeld Tennis Credits, rolstoeltennis en Competitie Nieuwe Stijl. Met de advertenties op social media is de KNLTB in staat om niet alleen zijn volgers, voornamelijk bestaande uit leden en tennisfans, maar ook een veel bredere doelgroep te bereiken. Zo wordt ook de positie van de KNLTB op social media steeds sterker.

Websites KNLTB

In 2016 zijn de diverse websites van de KNLTB uitstekend bezocht. De meest bezochte website is www.knltb.nl, in 2016 goed voor meer dan een miljoen unieke bezoekers. Daarmee is het de grootste tenniswebsite van Nederland. Bezoekers vinden op www.knltb.nl eenvoudig hun weg naar uitslagen van de verschillende KNLTB competities, het belangrijkste Nederlandse tennisnieuws, hun eigen spelersprofiel, de verenigingszoeker en veel meer.

Een flink deel van de bezoekers komt naar www.knltb.nl om live registraties en andere videobeelden te bekijken van evenementen als de Davis Cup, Fed Cup, Ricoh Open en de NK Tennis. Alle video’s zijn overzichtelijk verzameld op www.knltb.nl/tennistv en worden ook verspreid via social media. Vrijwel elke video levert tienduizenden ‘views’ op. In 2016 was het absolute kijkersrecord voor de livestream van de halve finale van de Fed Cup tussen Frankrijk en Nederland. De nipte Nederlandse nederlaag werd door een kleine 30.000 mensen bekeken en de losse video’s van dit duel werden bijna 150.000 maal bekeken.

Centrecourt.nl, het digitale platform voor verenigingsfunctionarissen en tennisleraren, wordt sinds de lancering in 2014 steeds beter bezocht. Het levert gemiddeld 13.000 bezoekers per maand op. De website bevat onmisbaar nieuws en relevante achtergrondinformatie voor deze doelgroepen en biedt bovendien elke week nieuwe succesverhalen van Nederlandse tennisverenigingen. De verhalen beschrijven succesvolle initiatieven van verenigingen en bieden praktische handvatten voor clubs die een goed voorbeeld willen volgen.

Ouders van tennissende kinderen kunnen voor nieuws, toelichting en praktische informatie terecht op Tenniskids.nl. Zij vinden hier zaken als wedstrijddata, het wedstrijdaanbod en uitleg over de Tenniskidskleuren. Voor ouders die nog overwegen om hun kind te laten tennissen, is hier algemene informatie beschikbaar over Tenniskids en is ook te vinden welke clubs Tenniskids aanbieden.

KNLTB.Club en de KNLTB ClubApp

In de zomer van 2016 werden  de eerste clubs aangesloten op het nieuwe ledenadministratiesysteem van de KNLTB: KNLTB.Club. Gedurende de rest van het jaar hebben honderden clubs de stap naar KNLTB.Club gemaakt en eind 2016 stond de teller op bijna 1.000 aangemelde verenigingen.

KNLTB.Club maakt het administratieve leven voor verenigingsfunctionarissen een stuk makkelijker. Zo beschikken ledenadministrateurs over een gemakkelijk te gebruiken systeem dat op ieder (mobiel) apparaat werkt, penningmeesters besparen zeeën van tijd bij het factureren van hun leden en voorzitters krijgen meer inzicht in de ledenopbouw van hun club. In 2017 wordt KNLTB.Club verder uitgebreid en verbeterd. Uiteindelijk moet KNLTB.Club uitgroeien tot een volledig verenigingsmanagementsysteem voor alle Nederlandse tennisverenigingen.

Haast onlosmakelijk verbonden met KNLTB.Club is de KNLTB ClubApp. In 2016 hebben 250 clubs gekozen om met de ClubApp aan de slag te gaan. Voor leden én verenigingen biedt de ClubApp grote voordelen. Het stelt gebruikers in staat om gemakkelijk op de hoogte te blijven van het clubnieuws en de clubagenda, leden kunnen eenvoudig speelmaatjes zoeken en indien de club beschikt over het Afhangbord, kan er vanuit de ClubApp simpel een baan worden gereserveerd.

Aan de ClubApp worden  in 2017 nog meer functionaliteiten toegevoegd om de app nóg waardevoller en interessanter te maken voor clubs en leden en uiteindelijk uit te laten groeien tot dé app voor tennissend Nederland.

Centre Court magazine

Centre Court magazine is hét blad voor verenigingsbestuurders en tennisleraren en verschijnt in een oplage van 18.000. Drie keer per jaar staat het magazine vol met actuele artikelen over tennisgerelateerde zaken in Nederland en worden regelmatig onderwerpen die online al aan de orde zijn geweest, verder verdiept. Afgelopen jaar deelde bijvoorbeeld niemand minder dan Edith Schippers, minister van VWS, haar visie op verenigingen. Verder bracht succesvol ondernemer Ben Woldring zijn ondernemersvisie over op de tenniswereld en adviseerde marketinggoeroe Steven van Belleghem clubs hoe zij succesvol kunnen worden en blijven.

PR activiteiten 2016

Door middel van aansprekende PR-projecten brengen we de tennissport en de KNLTB bij een breder publiek onder de aandacht. Om dit te bereiken willen we de zichtbaarheid van tennis en de KNLTB in de niet-traditionele (sport)media vergroten. We trekken hierbij gezamenlijk op met onze commerciële en maatschappelijke partners om ons bereik verder te vergroten.

In 2016 bereikten we met een PR-campagne gericht op tennis en lifestyle zo’n 5,4 miljoen personen, waaronder  met name vrouwen in de leeftijdscategorie 20 – 45 jaar. Ook de successen van Kiki Bertens op Roland Garros resulteerden in veel aandacht van de media. Naast de verslaggeving van de media heeft de KNLTB een actieve rol gespeeld in het aanjagen van de media-aandacht.

Fashion & Tennis

Kiki Bertens

Een greep uit de resultaten TV: